Af Maja, AC, Amanda, Helena, Chris, Emil og Jacob

Tidspunkt for rejse

Oktober-november 2023
Rejsen til Indonesien har været længe undervejs. Når syv kollegaer rejser afsted sammen, med mange rejsedrømme der skal indfries på samme tur, så kræver det lidt tid og planlægning. Denne rejse kom til at give os meget af det bedste, som Indonesien har at byde på. En måned var slet ikke nok, men vi fik presset rigtig mange fede oplevelser ud af det imponerende land med de mange øer.

Nusa Lembongan
Her startede vores rejse. Nusa Lembongan var et meget velkomment paradis sammenlignet med oktober måned i Danmark, som vi lige kom fra. Har skulle tiden bruges på dykning. Vi havde hele 5 dage til at udforske øen og de forskellige dives sites. Nogle af os havde ikke prøvet dykning før. Så vi gik i gang med at tage dykkercertifikat. Da vi endelig havde fået vores certifikat, hoppede vi alle sammen ned i dybet, og her viste havet sig fra sin bedste side. Koraller i flotte farver, mange fisk, havskildpadder og Manta Rays. På den sidste dag inden vi skulle videre, fik vi oplevet øen på scooter, eller ”bike” som de kalder det. Trafikken er til tider rimelig kaotisk, men det gav også nogle gode grin. Vi fik blandt andet set flotte viewpoints og den ikoniske ”yellow bridge”.

Sulawesi
Efter en lille uge med dykning gik turen videre til Sulawesi. Her havde vi 6 dage, som blev brugt ved Tana Toraja området, og klart det sted på rejsen vi fik de mest autentiske oplevelser. Tana Toraja er kendt for deres begravelsesceremonier, hvilket vi var heldige at overvære. Begravelsesceremonierne strækker sig over flere uger, og her vil der være dyreofringer af f.eks. grise og vandbøfler. Begravelserne er meget vigtige for Toraja folket, og mange bruger flere år på at spare sammen til dem, da ofringerne skal føre den afdøde til himlen. Indtil man har sparet nok penge sammen til begravelsen, har man den afdøde til at bo i hjemmet. I denne periode ser familien blot den afdøde som værende syg, og behandler dermed personen som de andre familiemedlemmer ved blandt andet at give dem mad i løbet af dagen. Det tager i nogle tilfælde flere år at få sparet disse penge op, da de store vandbøfler kan koste op til 800 USD.
Udover begravelsesceremonierne bød området også på vandring i naturskønne områder omringet af risterasser. Her var vi ude at bo på homestay i en lille landsby, langt væk fra de større byer. Vi fik tilberedt traditionel aftensmad i bambusrør over bål og drukket lokal hjemmelavet øl. Som en god afslutning på en kulturrig tur var vi ude og rafte, hvor vi fik suget det sidste af Sulawesi til os.

Raja Ampat
Fra Sulawesi boardede vi et fly til Sorong, som er gateway til Raja Ampat. Efter en 3-timers tur med færge efterfulgt af en time i speedbåd ankom vi til den lille ø Merpati, som skulle danne rammerne for de næste 6 dages ophold. På den flotteste hvide sandstrand lå stedets kun syv bungalows nede i vandkanten, med svajende palmer bag sig og hængekøjer på terrassen, hvorfra man kunne iagttage helt små sorttippede revhajer komme glidende forbi. Vi var ovenud begejstrede over dette lille stykke af paradis, vi havde fundet. Den næste tid gik med dykning, strand, kortspil, badeture i havet, fantastiske solnedgange, stjernekig udforskning af øen.

Bali
Efter 5 dage i ”The Last Paradise” som Raja Ampat ofte kaldes, blev vores gruppe nu delt i to. Emil, Maja og Jacob tog direkte videre til Java. AC, Chris, Helena og Amanda tog til Komodo – dog med et par dages afslapning på Bali først. Vi kørte op til hotellet Pramana Giri Kusuma ca. 30 minutter nord for Ubud. Her var planen at slappe af og genoplade vores batterier inden vores 4-dages liveaboard rundt omkring Komodo-øerne.
I Ubud nød vi junglestemningen og de fantastiske omgivelser på det smukkeste hotel, hvor vi havde to private villaer med direkte adgang til en fælles pool, som de to villaer delte. Her boede vi i to nætter, så det gjaldt virkelig om at nyde tiden her, og det fik vi bestemt også gjort. Vi kom helt ned i gear med lækker morgenmad, 2-3 timers balinesisk massage, afslapning ved poolen og shopping i Ubud by.

Komodo
Efter et par afslappende dage i Ubud, var de 4 af os nu klar til en masse nye oplevelser under havets overflade på liveaboard på Komodo.
Inden vi påmønstrede ”piratskibet” i Labuan Bajo, havde vi en overnatning i byen, hvor vi lige skulle have styr vores dykkergrej til de 4 dage på vandet. Nu glædede vi os bare til at stige på båden. Alle forventningerne blev indfriet den næste dag, hvor vi påmønstrede sammen med 8 andre dykkerglade gæster. Vi fik en introduktion til bådlivet og reglerne ombord, og herefter drog vi afsted mod de bedste divesites i nationalparken. Vi havde 3 dyk i sigte på hver af de fire dage ombord, og vi lagde hårdt ud allerede på påmønstringsdagen, som inkluderede et nat dyk.
Godt nok har vi hørt meget godt om dykning på Komodo, men vi blev alligevel blæst bagover af det fantastiske dyreliv, vi mødte under havets overflade. Vi fik set både det mest vidunderlige koralrev, enorme stimer af fisk, hajer på jagt og massevis af skildpadder. Turen gik også forbi Rinca Island, hvor vi naturligvis skulle ind og se de enorme Komoda-varaner. Det var en fed oplevelse, og vi fik set varaner helt tæt på. Der blev også tid til et lille hike til toppen af Komodo, hvor vi kunne nyde en magisk udsigt og solnedgang. Alt i alt en fantastisk tur med verdensklasse dykning og bådhygge.

Java
Os der ikke tog til Komodo, besøgte i stedet Java. Tæt på den kulturelle storby Yogyakarta finder man to flotte tempelkomplekser: Borobudur, et buddhistisk tempel, og Prambanan, en samling af hinduistiske templer – begge bygget omkring år 800. Fælles for de to komplekser er de detaljerede udsmykninger med gudefigurer hugget i den mørke lavasten.
For mig (Maja) kom Javas vilde vandfald som en positiv overraskelse. Vi besøgte det U-formede Tumpak Sewu vandfald, som kan opleves både fra toppen og bunden. Ved Madakaripura-vandfaldet gik vi rundt inde i selve vandfaldet, en fed oplevelse som kræver et godt regnslag.
Man kan ikke snakke om Java uden at nævne de majestætiske vulkaner, som øen er hjem for. Først besøgte vi den ikoniske vulkan Mt. Bromo. Vi blev hentet kl. 3 om natten og blev kørt i Jeep gennem det golde månelandskab, der omgiver vulkanen. Herfra gik det op, op, op, indtil vi nåede udsigtspunktet, hvorfra vi skulle nyde solopgangen over de aktive vulkaner Bromo og Semeru. Solen stod op og malede bjergsiderne i de smukkeste orangerøde nuancer.
Mt. Ijen er kendt for sine naturlige blå flammer, som man finder nede i bunden af vulkankrateret. Efter vi blev udstyret med pandelamper og gasmasker, begyndte vi vores stejle og støvede vandring op ad vulkanen kl. 2 om natten. Nede i krateret var gasmaskerne guld værd, da svovl dampene kan blive ret heftige. Vi var heldige at opleve det berømte blå ild, som opstår når varmen fra vulkanen, sætter ild til svovlgasserne. Her føler man sig virkelig lille og super privilegeret over at få lov til at opleve naturens kræfter så tæt på.

Gili Trawangan
På dette tidspunkt i vores rejse havde jeg (Emil) netop haft nogle dage alene på Bali, inden turen gik videre mod Gili Trawangan, hvor vi sammen havde vores sidste 5 nætter. Jeg tog færgen fra Bali til Gili Trawangan på en meget rolig dag. Sejlturen gik smertefrit, og tog cirka halvanden time. Det første man ser, når man sætter fod på Gili Trawangan, er det flotte lyseblå vand. Gili-øerne er meget små, og ligger lige op ad hinanden, så man kan næsten svømme over til de andre Gili-øer. Om dagen byder øen på lækre strande, hyggelige restauranter og masser af dykning og snorkeling. Om aftenen kommer der liv i de små gader, og festen bryder ud på forskellige barer og diskotekter.
Vi synes helt sikkert, at Gili Trawangan er en perfekt afslutning på sin rejse i Indonesien, hvis man gerne vil have hvide strande, god snorkeling og lidt fest om aftenen.