Du har helt sikkert hørt historier med bortkommen baggage, rejsende afvist ved check-in, stress omkring pas og visum og meget meget andet og tænker helt sikkert på, hvad du kan gøre for at undgå de mindre gode rejseoplevelser. Et godt sted at starte er at læse vores bedste tips til, hvordan du (nemmest) får drømmerejsen lige her.
Nem og sikker rejse - sådan:
Så snart du ved lidt om, hvor du vil hen, hvornår og hvordan dit rejsebudget ca. ser ud:
Så snart du ved, hvor du skal hen og hvornår:
Inden du tager afsted og igen undervejs på din rejse:
Husk, at når du rejser med Jysk Rejsebureau, så:
Rigtigt god rejse!
Nem og sikker rejse - sådan:
Så snart du ved lidt om, hvor du vil hen, hvornår og hvordan dit rejsebudget ca. ser ud:
- Henvend dig hellere for tidligt end for sent.
- Som rejsebureau kan vi tidligst booke dine flybilletter 11 måneder før din rejse, når flyselskaberne frigiver flybilletterne til salg. Du kan dog sagtens tage fat i os tidligere, da vi kan snakke om oplevelser, budget, rejsetidspunkt mv. inden.
- Henvender du dig derimod meget kort tid, inden du ønsker at rejse, så kan det til gengæld være, at ønskede flybilletter, overnatning eller oplevelser er udsolgt eller prisen presset op. Det kan også være, at vores eksperter på dine drømmedestinationer er optaget til anden side, hvis du henvender dig med meget kort varsel.
Et godt råd er derfor at henvende dig i så god tid som muligt. På den måde sikrer du dig en optimal forberedelse til din rejse (og de bedst mulige priser).
Så snart du ved, hvor du skal hen og hvornår:
- Tjek dit pas!
- Tjek navn. Har du skiftet navn, så gør du din rejse nemmere ved at få skiftet pas, så navnet også her er opdateret.
- Tjek udløbsdato. Mange destinationer kræver, at dit pas er gyldigt seks måneder efter udrejse.
- Leveringstid på et nyt pas kan du få oplyst ved henvendelse ved din lokale Borgerservice. - Har du styr på dit eget navn? Husk, at når det kommer til rejser, så gælder hverken kælenavne, øgenavne, tidligere eller kommende navne. Her gælder kun og udelukkende nøjagtigt det navn, der står i dit pas. Og du ville blive overrasket over, hvor mange, der faktisk ikke har helt styr på det – så tjek lige navnet i dit pas en ekstra gang, for kun med det helt korrekte navn på flybilletten kommer du sikkert ud at rejse.
- Visum. Tjek med det samme, om din rejse kræver visum (tjek for hver destination, du skal besøge). Henvend dig ved landets ambassade for leveringstid på netop det visum, du har behov for.
- Dobbelttjek dit navn. Når du får tilbuddet fra din rejsekonsulent, så er det meget vigtigt, at du er særligt opmærksom på dit navn. Det skal være identisk med dit navn i dit pas – ellers kan du risikere at blive afvist ved check-in i lufthavnen.
- Afbestillingsforsikring.
Husk, at afbestillingsforsikring senest skal købes samtidigt med, at du køber rejsen.
Se her, hvad en afbestillingsforsikring dækker. - Skal du leje bil?
Mange udlejningsfirmaer kræver, at den person, der lejer bilen har et kreditkort (OBS! VisaDankort er et debitkort). Her er det vigtigt, at kortet er et rent kreditkort (som Mastercard) og ikke et kombineret debit- og kreditkort, ellers kan du risikere at blive afvist, når du prøver at hente din udlejningsbil.
Henvend dig ved dit pengeinstitut for at høre om mulighederne for kreditkort, hvis du ikke allerede har et. - Når du gerne vil sidde et bestemt sted i flyet. I dag tager de fleste flyselskaber et gebyr, hvis man selv ønsker at vælge siddeplads i flyet. Men alligevel kan det ske – f.eks. hvis flyselskabet skifter til en anden flytype på afgangen – at man bliver flyttet. Generelt er man med meget få undtagelser sikret den sædetype, man har valgt (f.eks. vinduesplads), men kan blive flyttet til et andet sæde. Det betyder desværre, at der kan være tilfælde, hvor man trods sædevalg alligevel ikke kommer til at sidde ved siden af sine rejsekammerater. Her er det værd at bemærke, at flyselskaber kun kompenserer, hvis du ikke får den sædetype, du har reserveret. De kompenserer ikke, hvis du ikke kommer til at sidder med dine medrejsende.
Inden du tager afsted og igen undervejs på din rejse:
- Når du pakker.
Både når du pakker hjemmefra, mellem destinationer og inden hjemrejse, så er der nogle ting, som kan vise sig at være en rigtigt god idé:
- Tjek op på reglerne for, hvad man må tage med ud af og ind i de lande, du rejser imellem. Uvidenhed betyder desværre ikke nødvendigvis, at du slipper for evt. straf.
- Krydspak, når du rejser med andre, så I har lidt basale ting af hinandens i jeres tasker. Skulle en af jer miste sin taske eller den er forsinket, så har I det mest basale i en af de andre tasker.
- Inden du tjekker din baggage ind, så tag et billede både af indholdet i din taske og at tasken udenpå. Det kan du bruge som dokumentation overfor flyselskabet, hvis din taske bliver væk.
- Gem den lille bagage-sticker, som de klisterer på dit pas i check-in-skranken. Det er den eneste dokumentation, du har, hvis din bagage bliver væk.
- Tjek evt. vores pakkeliste her. - Rejseforsikring. Vi anbefaler altid, at du sørger for at være dækket af en rejseforsikring – læs mere om rejseforsikring her.
- Telefon og SIM-kort. Det er vigtigt, at du kan ringe hjem, når du er ude på din rejse. Tjek evt. muligheder med dit teleselskab eller overvej et lokalt SIM-kort (eller e-SIM), så du kan ringe hjem (og bruge data) til lokal takst.
Husk, at når du rejser med Jysk Rejsebureau, så:
- Er din pakkerejse dækket af pakkerejseloven.
- Kan du ringe på vores nødtelefon 24/7, hvis uheldet alligevel skulle være ude under rejsen.
Rigtigt god rejse!