Af Andreas Vestergaard

Efter en 7 timers lang bustur fra Mexico City gennem det fantastiske landskab stod vi nu i Oaxaca. Vi træder ud til en busstation fyldt med masser af liv og kaos på den gode måde. Det går op for os at ”Uber” appen ikke virker her, som vi ellers trofast havde brugt i Mexico City. Det bliver på den gode gamle måde med at række hånden ud efter en taxi - og det lykkedes os, at få fat i en taxi. Chaufføren kører i en afdanket gammel taxi og snakker udelukkende spansk. Nu er vi virkelig i Mexico! Vi kører gennem de brostensbelagte gader med farverige huse, og vi fornemmer allerede her, at byen emmer af liv og gode oplevelser. Resten af dagen brugte vi på at gå rundt i byen, hvor vi sluttede af på en lille rooftop-bar med kolde forfriskninger.

Næste morgen blev vi hentet på hotellet. Vi skulle afsted på en heldagstur fyldt med forskellige oplevelser. Vi startede med at køre forbi det gamle Tule-træ, som har en alder på mere end 2000 år og er hele 44 meter i omkreds. Herefter gik turen ud til en lokal landsby, som holder den gamle tæppevævningstradition i hævd. Vi fik hele processen at se - helt fra produktionen af garnnøgler og farveproduktion fra naturlige ressourcer til selvfølgelig hele maskinen, hvor de væver tæpperne på. Turen gik nu til Mitla ruinerne, hvor vi hørte om hele historien for stedet på en god gåtur rundt i området.

Nu blev det tid til at få noget lækkert mad. Her kørte vi hen til, hvad der mest minder om en bistro, hvor både rejsende og lokale spiste. Det var store skåle med det mexicanske Mole, tacos, diverse kødudskæringer og salater. Det hele blevet skyllet ned med en 'Dos Equis'-øl.

Med fyldte maver gik turen nu til Hierve El Agua. Vi havde set meget frem til at skulle opleve de unikke kalkstensformationer, som ligner frosne vandfald. Ved ankomst valgte vi at tage en vandrerute rundt om hele området. Turen var hård, men det hele værd. Vi fik nogle fantastiske udsiger, og så alle kalkstensformationer i området. Efter den hårde vandretur tog vi et lille dyp i de naturlige og mineralrige pools inden turen fortsatte mod sidste stop.

Sidste stop var en rundtur på et Mezcal destilleri, hvor vi oplevede hele processen fra start, hvor agaveplanten høstes, brændes, presses osv., hvor den efterfølgende stod på Mezcalsmagning. For mig personligt, så var Mezcal ikke en favorit, men min bror var ret imponeret.

Mørket bankede på, og turen havde nået sin ende. Vi kørte tilbage til Oaxacas centrum, og sagde farvel til vores guide. Sikke en dag - fyldt med helt igennem fantastiske oplevelser!

I dag skulle vi på madtur. Det havde vi set meget frem til, da Oaxaca er en ægte mexicansk madby. Vi mødtes med vores guide, og gik mod det store lokale marked. Udover os, var der kun én person med på denne tur, hvilket var en kæmpe fordel på det store marked. Vi var nærmest kun lige trådt ind på markedet før vi stod ved en grill, hvor jeg skulle grille kød, kaktus og tortillas. Første ret stod på tacos. Efter en fantastisk og smagfuld oplevelse gik turen ellers videre, hvor vi smagte på en hel masse fra det mexicanske køkken. Vi smagte forskellige former for Mole, Tlayudas, Tamales, Empanadas og Quesadillas. Derudover smagte vi på en masse mindre ting, som græshoppere, Quesillo (trådet ost), Tajete (majsdrik) mm.

Selve oplevelsen at gå rundt på et lokalt marked med så meget liv, nye dufte og masser af lokale, det var en stor oplevelse udover selve smagsoplevelsen. Vi sluttede af med churros til dessert og meget fyldte maver. Godt vi ikke havde spist morgenmad!

Den sidste tur vi havde planlagt i Oaxaca, var en tur til Monte Albán ruinerne. Vi blev hentet på hotellet og kørt ud til Monte Albán, som ligger ca. 400 meter over dalbunden. Vi gik rundt med vores guide og fik interessante detajler og historie om stedet. Han fortalte os om, hvordan de tidligere ofrede mennesker, og han gav os et stort indblik i hele samfundsstrukturen dengang.
Godt to senere timer vendte vi retur til vores hotel.

Alle vores aftener i Oaxaca brugte vi på udforske byen. Der er masser af live musik, gode restauranter, hyggelige rooftop-barer og et stemningsfuldt marked. Vi havde derfor en rigtig god kombination af uforglemmelige oplevelser og genopladning med total afslapning - og selvfølgelig de lækreste madoplevelser!

Efter cirka fem uger i Mexico, ser vi nu tilbage på Oaxaca som værende en af vores absolut favorit byer. Oaxaca har derfor mine varmeste anbefalinger!